Kuten jokainen tietää, on teknologia kehittynyt hurjasti viimeisen 15–20 vuoden aikana. Uudet innovaatiot ovat paitsi helpottaneet jokapäiväistä elämää, myös tarjonneet lisää tekemistä arjen keskelle.
Esimerkiksi nettikasinot ilman rekisteröitymistä ovat hyvä osoitus innovaatiosta, jonka kautta yli 1,4 miljoonaa suomalaista hakee viihdykettä arkeen. Luonnollisesti saman verran ihmisiä hakee viihdykettä Veikkauksen digitaalisista peleistä.
Isossa kuvassa suurimmat innovaatiot ovat kuitenkin sosiaalinen media sekä verkkokaupat – ilman teknologian kehitystä niitä ei olisi. Esittelemme tässä artikkelissa tarkemmin kaikkein suurimmat innovaatiot, jotka ovat vaikuttaneet positiivisesti suomalaisten elämään.
Sosiaalinen media yhdistää ihmiset ympäri maailmaa
Yksi suurimmista innovaatioista on sosiaalinen media. Ainakin, jos tarkastellaan vain arkielämää – eikä yhteiskunnallisesti niin merkittäviä innovaatioita. Esittelemme pari sosiaalisen median alustaa vielä tarkemmin, kokonaiskuvan ymmärtämiseksi.
Suosituimmat sosiaalisen median kanavat:
- YouTube
Facebook on vuonna 2004 perustettu sosiaalisen median alusta, joka on varmasti kaikille lukijoille tuttu. Aikoinaan Facebook oli keino yhdistää ihmisiä, keskustella ystävien kanssa sekä jakaa ajankohtaisia asioita kavereiden kesken.
Tätä nykyä Facebookin takana oleva yritys on nimeltään “Meta”, jonka omistuksessa on mm. Instagram, WhatsApp, Messenger sekä Oculus VR. Vuonna 2019 Facebook ilmoitti kehittävänsä omaa kryptovaluuttaa.
Instagram on vuonna 2010 perustettu sosiaalisen median palvelu, jossa voi jakaa kuvia sekä videoita. Nykyään Instagramin omistaa siis Facebook. Instagramilla on yli miljardi käyttäjää kuukausittain, mikä on valtava määrä ihmisiä.
Nykyään Instagramissa on tuhansia vaikuttajia, jotka omaavat miljoonia seuraajia – eli palvelussa tehdään myös paljon mainostoimintaa sekä bisnestä. Enää ei voida puhua vain some-kanavasta, johon lisätään kuvia kavereiden iloksi.
YouTube
YouTube on Google omistama alusta, joka on lanseerattu vuonna 2005. Alustan kautta voi katsoa videoita, vuokrata elokuvia sekä kuunnella musiikkia. Nykyään ilmaisen YouTuben rinnalle on tullut myös premium-palveluita.
YouTubella on yli 2 miljardia käyttäjää kuukausittain. Täten lähes kolmasosa maailman ihmisistä käyttää kyseistä palvelua – jonka ansiosta ihmisiä yhdistetään ympäri maailmaa, jos intressit ovat samanlaiset.
Verkkokaupat ovat maailman suurin bisnes
Vuonna 2021 globaali verkkokauppaliiketoiminta oli arvoltaan jopa 14 biljoonaa euroa. Eli nyt ei puhuta miljoonista eikä miljardeista – vaan biljoonista. Lukema on niin suuri, ettei Suomessa juurikaan edes käytetä kyseistä suuruusluokkaa.
Etenkin maailmalla kiertäneen pandemian aikana nettikauppojen bisnes räjähti käsiin, kun kivijalkakaupat laitettiin kiinni.
Suomen suosituimmat verkkokaupat:
- Zalando
- Verkkokauppa.com
- Amazon
- Gigantti
- H&M
- Ebay
- Cdon.com
- Adlibris
- Kärkkäinen
- Ellos
Oletteko oikeasti ajatelleet, kuinka helppoa esimerkiksi vaatteiden tilaaminen on netistä? Tai uuden tietokoneen tilaaminen?
Vaikka logistiikka heikkenee vuosi toisensa jälkeen (ainakin Suomessa), verkkokauppojen liiketoiminta van laajenee. Kymmenen vuoden päästä vaatekaupan ei kannata pitää enää putiikkia Helsingin keskustassa, kun ihmiset ostavat pääasiassa vain verkosta.
Veikkaus Oy:n digitaaliset pelit – jopa 5 miljardin euron liikevaihto
Rahapelaamisesta puhuminen aiheuttaa monelle negatiivisia tuntemuksia, mutta se on tärkeä osa teknologian kehitystä Suomessa.
Suomessa toimiva rahapeliyhtiö on Veikkaus Oy, joka tarjosi nettipelejään maailman ensimmäisenä kansallisena peliyhtiönä vuonna 1995. Muut kansalliset peliyhtiöt alkoivat tarjoamaan digitaalisia pelejä pääsääntöisesti vasta 2000-luvun alussa.
Veikkauksen liikevaihto on vuosittain noin 10 miljardia euroa, ja siitä jopa 50 % tulee digitaalisesta pelaamisesta. Nettipelit ovat valtavat suuri bisnes pelkästään Suomessa, eikä sitä pidä mielestämme salata.
EHYT ry:n tutkimuksen mukaan jopa 80 % suomalaisista on pelannut rahapelejä viimeisen vuoden aikana (2022). Ei se ole mikään häpeä – pelaaminen koskettaa tilastojen mukaan yli 4 miljoonaa suomalaista.
Arkielämän helpottaminen digitaalisten palveluiden avulla
Moni lukija ei varmasti edes ajattele, kuinka paljon digitaaliset innovaatiot helpottavat meidän jokapäiväistä elämää Suomessa.
Esimerkiksi laskun maksaminen onnistuu verkkopankissa. Vielä 20 vuotta sitten lasku tuli kiikuttaa pankin konttoriin maksettavaksi, näin karkeasti sanottuna. Nykyään Kelan hakemukset voi täyttää sähköisesti ja niin edelleen.
Kun verotuspäätös saapuu keväällä postissa, voit tehdä muutokset OmaVerossa. Enää ei tarvitse jonottaa tunteja veroviraston ovella saadakseen palkkaa varten ajantasaisen veroprosentin. Kaikki onnistuu digitaalisia kanavia pitkin.
Jopa niinkin arkinen asia kuin kaupassa käyminen onnistuu 100 % digitaalisesti. Lähes jokaisessa suuressa kaupungissa on Wolt Market – eli mobiilisovelluksen kautta voit tilata ruokaostokset suoraan kotiovelle. Se maksaa yleensä vain 2–5 € per kuljetus.
Yhteenveto
Suomessa teknologian kehitys sekä innovaatiot näkyvät jokapäiväisessä elämässä, monessa eri muodossa.
Esimerkiksi sosiaalinen media koskettaa meitä kaikkia. Lähes jokainen suomalainen käyttää päivittäin mm. Instagramia, Facebookia tai YouTubea. Näiden lisäksi älypuhelimeen voi ladata pelejä sekä muita sovelluksia.
Suomi on aina ollut maailman parhaimpia teknologian kehittäjiä. Siitä esimerkkinä voi mainita Veikkauksen, joka toi digitaaliset pelit ensimmäisenä kansallisena peliyhtiönä koko maailmassa – silloin elettiin vielä vuotta 1995.
Eikä sovi tietysti unohtaa arkielämän helpottamista digitaalisilla innovaatioilla. Niinkin arkinen asia kuin laskun maksaminen ei onnistunut takavuosina nettipankissa. Samanlaisia esimerkkejä on useita kymmeniä – eli teknologia helpottaa arkisia asioita.